Bloomova taxonomie je v pedagogice známým nástrojem pro klasifikaci vzdělávacích cílů do hierarchie podle narůstající složitosti kognitivních procesů. Začíná zapamatováním faktů a končí tvořivostí. Pomáhá učitelům cílit výukové aktivity na různé úrovně myšlení.
S nástupem umělé inteligence se objevily první pokusy Bloomovu taxonomii revidovat. Se zajímavým pokusem přišli výzkumníci na univerzitě v Oregonu. Dle nich AI dokáže žákům pomoci s rutinními kognitivními úkoly na nižších úrovních, jako je zapamatování nebo analýza. Naopak oproti lidem zaostává v kreativitě, kritickém myšlení a etických úsudcích.
Na univerzitě Bloomovu taxonomii rozšířili o sloupec s příklady využití AI a o sloupec s popisem typickyých lidských dovedností na každé úrovni. Cílem bylo najít rovnováhu mezi užíváním AI a rozvojem kritického myšlení žáků.
Jak využít umělou inteligenci k rozvoji kritického myšlení žáků s využitím Bloomovy taxonomie
Zapamatovat
Na úrovni zapamatování může AI pomoci s vyhledáváním faktů a definic.
×
Typicky lidské je ale mít v paměti informace i v situacích bez přístupu k technologiím.
Porozumět
V porozumění umí AI překládat texty nebo vysvětlovat teoretické koncepty.
×
Ale jen člověk dokáže informace propojovat s vlastními zkušenostmi a etickými souvislostmi.
Aplikovat
V aplikaci znalostí může AI generovat příklady řešení problémů.
×
Ale skutečnou kreativitu a invenci prokáže žák vymýšlením vlastních originálních nápadů.
Analyzovat
Při analýze dat má AI sílu v matematických výpočtech a vizualizaci.
×
Ale interpretace dat zůstává na člověku.
Hodnotit
V hodnocení alternativ dokáže AI vyjmenovat klady a zápory.
×
Ale holistické zhodnocení etických důsledků zvládne lépe člověk.
Tvořit
A v tvůrčích činnostech může být AI zdrojem inspirace.
×
Ale skutečně originální dílo vytvoří jen lidská bytost.
Berme to jako ukázku doporučení, které vedení univerzity vyslalo svým vyučujícím v určité době (léto 2023). Možnosti se neustále vyvíjejí, a tak, co platilo v létě 2023, už nemusí platit v zimě 2024. Co ale stojí za ocenění je to, že se tím pedagogové vůbec zabývali a pokusili se AI včlenit do svého uvažování o výuce. Za sebe toto považuji za příklad systémového přístupu. Česká verze je ke stažení zde.
Zdroj: Oregon State University
Přeloženo s pomocí DeepL.
Text zpracoval LLM Anthropic (Claude 2).
Upravil Andrej Novik.